Přeskočit na hlavní obsah

Vysoká tráva

Pozemek za naší bytovkou je rozdělený na pět dílů. Každý ze sousedů máme jeden a ten pátý, rozdělený na čtvrtiny, přiléhá na východní straně přímo ke zdi sousedního domu. Proto je tak trochu utopený, většinu dopoledne ve stínu. Tam máme svou "zadní" zeleninovou zahradu. Naše hlavní zahrada se nalézá přesně na opačné straně a ze dvou stran sousedí s nepoužívaným pozemkem, patřícím včetně několika lehce zchátralých budov dvěma různým dědicům. Pozemek je větší než všechny zahrady u bytovky dohromady a dominuje mu nádherný velký ořešák. Uzavírají ho různé zdi - pěkně opravená opuková, kus zdi cihlové, stodola, omítnutá zeď a na kratších protilehlých stranách různá stavení. Vše je docela hezké na pohled, pokud je tedy do sousední zahrady vidět.

Rok co se to opakuje stejně. Nejdříve za plotem začne rašit tráva a to je velmi milé. Ráda se koukám na svěží zelenou plochu, jenže jak jaro postupuje, tráva začne rychle růst, až je místy vyšší než drátěný plot, který jsme brzo na jaře vyměnili za nový. Jde to skoro skokem, náhle je zahrada uzavřená a od západu navečer zastíněná. Trávy kvetou a všude je plno pylu, i v jezírku, které začne vlivem vyšší teplot a přehnojení rychle zelenat. Nemám to ráda.

Seděli jsme toto úterý s přáteli v pergole kousek od plotu a hráli taroky. Pozorovala jsem tu vysokou trávu a stejně jako v posledních dnech jsem cítila tíseň, skoro jako bych nemohla dýchat, ačkoli alergií naštěstí netrpím. Myslela jsem na to, že snad do konce června pošle místní sedlák, příbuzný dědiců, do zahrady někoho, kdo zahradu poseká, a přála jsem si, aby to bylo co nejdřív. Nejprve se k tomu používala rachotivá sekačka a sekání trvalo téměř celý celý den, ale loni do zahrady dvakrát za sezónu přijel traktor, který v krátké době všechnu tu přerostlou trávu posekal a rozsekal na kousky. 

Jako by mě někdo nahoře vyslyšel. Hned na druhý den se otevřela brána a začala žatva. Traktor za sebou táhl široký žací stroj a všechna čest, traktorista byl tak šikovný, že posekal trávu až k plotu, a dokázal se vyhnout šeříkům, která vyrůstají ve ztraceném koutě poblíž mého křesílka.

Zahrada je rázem otevřená, je vidět keře u zdi sousedního pozemku. Je to velice příjemné, u úhledné, zrak se může trochu rozletět, ale současně mám pocit, jako by naše zahrada byla nahá, jako bych byla nahá já. Je narušeno mé bezpečí, i když vím, že majitelé se zde objevují jen na dvě tři hodiny párkrát do roka a že hranice sousedního pozemku jsou ze všech stran neprostupně uzavřeny.

Je to zcela jiný pocit, když je člověk za zdí, byť byla vytvořena jen vysokou trávou. Přemýšlím nad tím, jaké to bude, až mi u toho plotu vyrostou keře a plot zakryjí. Budu také cítit tíseň? Nebo to bylo jen tím, že té trávy byla taková masa, že jsem si ji nevybrala a že jsem proti ní nemohla vůbec nic dělat? Třeba až hranici zahrady vytvoří různé keře plné života, mezi nimiž budou průhledy, budu mít naopak pocit intimnosti a bezpečí.

A ještě jedna věc mě zaujala. Tráva za plotem jako by se objevila z ničeho nic a zcela vše zakryla. Jako by nic jiného neexistovalo. Jako by byla stále blíž a blíž a chystala se pohltit můj svět a mě samotnou a nebylo před ní úniku. Kolikrát jen v životě jsem to zažila! Něco se mě chystalo spolknout a zničit všechno, čím jsem byla a žila. Ale nakonec se vždycky něco stalo, nakonec se vždycky objevila nějaká možnost, buď přijel nějaký ten traktor a všechno vyčistil, nebo jsem našla alespoň srp, nebo sílu tu trávu ušlapat, a zase se dalo nadechnout.

Rozepsáno 10. června, dokončeno 26. června 2021.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vidět z lícu

 S končícím létem obvykle trochu ožívám a tak snad právě tento fakt mě donutil, můj milý anděli, abych s Tebou nemluvila jen v duchu. Jako obvykle, jako už dlouho. Totiž, jde o jednu paní, o jednu starší paní, se kterou jsem včera na fb viděla rozhovor. Paní byla účastnicí demonstrace na Václaváku, kterou svolal populista (a nácek) Rajchl, a na tu demonstraci přijela, protože naše vláda se prý chová k lidem hrozně. Šidí je a nepomáhá jim. Například její syn, je to prostě chudák. Má tři děti, hypotéku na dům a nedostal přídavky na děti ani žádné příspěvky.  Paní byla upřímně rozhořčená - a já nakonec také. Její syn má tři děti, pravděpodobně zdravé, protože kdyby nebyly, paní by to jistě zmínila. Tři zdravé děti, to je přece dar a požehnání. Kolik lidí jen děti mít nemůže, nebo je má postižené či vážně nemocné.  Její syn platí hypotéku, to znamená, že má s těmi dětmi kde bydlet. Že měl na začátek té stavby pozemek i nějaké finanční prostředky, že měl dost energie, sil a chuti pustit se

Víc než farářka

 Před pár dny vyšel rozhovor s Viktorií, výjimečnou farářkou Církve československé husitské. Viktorie se v něm otevřeně přiznává k tomu, že po letech nejasností našla sama sebe ve vztahu se ženou. Toto přiznání vzbudilo poměrně velký rozruch i mezi lidmi, kteří nejsou věřící a kteří náhle mávají tvrzením, že Viktorie se provinila proti Bibli, protože tam je homosexuální styk označen za hřích. Jenže já to vidím jinak, můj milý anděli. Farářka Viktorie dala svou otevřeností církvi velkou šanci. Věřící i nevěřící se ve svém protestu a odporu odvolávají na Bibli, ale co je to Bible? Bible je soubor vybraných textů, které se kdysi komusi (rozuměj vznikající mocenské církvi) hodily tzv. do krámu. A ty, které se církvi nehodily, ty jaksi zmizely. Ostatně, všechny ty texty nepsal Bůh, ale psali je lidé. A můžeme se jen dohadovat, jak bedlivě Bohu naslouchali a zda mu skutečně dobře rozuměli. Můj milý anděli, já věřím tomu, že Bůh stvořil všechny lidi. Stvořil tedy i homosexuály. Jsou také jeho

Láska a nenávist

  Můj milý anděli, už několik dní cítím smutek. Na facebooku člověka, kterého vážím, jsem četla něco hrozného. A nejen to. Představ si, oni to lajkovali lidé, kterých si také vážím a mám je ráda. Na té zdi byly omezené komentáře, tak jsem svou připomínku napsala na jiné místo, ale ona úplně zapadla. Celou dobu přemýšlím, zda na to nemám radši zapomenout, ale ono to nejde. Tak se tu s tebou o to musím podělit, třeba se mi uleví. Tak tedy, na té zdi bylo napsáno velkými písmeny a v barvě Praha a láska musí zvítězit nad vsí a nenávistí! Chápeš to, milý anděli? Opravdu tam stála taková hrůza.  Napsala jsem k tomu někam, kde to bylo povoleno: Když to nejde tam, musím tady. Já si prosím nepřeju, aby Praha zvítězila nad naší vsí ve 2. kole. U nás zvítězil sice těsně Babiš, ale v součtu ho demokratičtí kandidáti zcela převálcovali. A protože ve 2. kole u nás vyhraje Pavel, pak by v Praze musel vyhrát Babiš, a to si nikdo z nás jistě nepřeje. Ten výkřik je sice vtipný, ale jen na první dobrou.