Přeskočit na hlavní obsah

Kosti, hadry, kůže!

Občas narazím na facebooku i jinde na sdílené fotografie, dokazující, jak Ukrajinci pohrdají našimi dary. Oblíbené jsou zejména dva typy. Na jednom bývají stany či jiné provizorní přístřešky a kolem nich hromady krabic s oblečením. Některé jsou otevřené a z nich jsou vyhřezlé kusy šatstva, válející se po zemi. Ten druhý ukazuje krabičkové jídlo naházené v do popelnice. Komentáře sdílejících většinou vyzývají čtenáře, aby si šli své dary vzít zpátky.
Tak se zkusíme na ty krabice podívat. Nejen na ty pro ukrajinské běžence, ale na krabice pro charitu obecně. Mnoho lidí do charitativních kontejnerů nebo středisek odnáší věci, které už nenosí. Buď z nich takzvaně vyrostli, nebo oblečení vyšlo z módy. Někdy se to stalo už před mnoha lety a teprve teď se odhodlali přiznat si, že tohle si na sebe nevezmou už nikdy. 
Tak se v krabicích hromadí lehké šaty s volánky, šité na míru, bytelné kabáty i legíny jen s nepatrnou dírkou na koleni. Bez ohledu na druh oblečení, materiál, velikost, pohlaví. Ty krabice se pak vystohují poblíž místa, kde se shromažďují uprchlíci, kteří byli na cestě několik dnů a konečně se dostali za hranice. Stále ještě v šoku z toho, že jejich zem byla přepadena a že v ní zuří válka, i z toho, že jejich dům, ulice ba dokonce celé město už neexistuje. Rozhodně ne tak, jak ho celé roky znali. Většina těch lidí vůbec neví, kam půjde, co tam bude dělat, jak tam bude žit. 
A teď jsou tady krabice. Maminka s dvěma dětmi jednu otevře a vidí v ní pánské věci, prohrábne ji, aha, tady je dámská dlouhá sukně, to je k ničemu. V další krabici najde nějaké dětské oblečení, ale to je malé nebo velké, a možná je z materiálu, který dítě nesnáší, a někdy je to otahané a rozpárané. Sem tam najde nějaký kousek, který může použít, který jí pomůže zachovat si důstojnost. Vždyť ona ještě minulý týden pracovala a měla pěkný byt, slušně vybavený, vlastní auto a zaměstnání. Co obleče sobě a svým dětem, to si pečlivě vybírala a teď tu stojí před krabicí, do které někdo odložil to, co už nechce, nepotřebuje. V tom dobrém případě je to čisté, nepoškozené, funkční. V tom horším případě to mohou být i nenositelné hadry.
Má slova rozhodně nemíří proti charitě, proti tomu, aby jí lidé odevzdávali to, co ještě může upotřebit někdo jiný. Ale je třeba si uvědomit, že teď jsou všichni dobrovolníci zavaleni, není čas něco třídit, vyřazovat, přehledně nabízet. Taky že ještě teď, v tuto chvíli, uprchlíci raději nosí své věci, pokud to jen trochu jde. Že někde před stany a v chladu se z krabic oblečení těžko vybírá a zkouší. A když se věci válejí na zemi, není to zlý úmysl ani na jedné straně a není to pohrdání naší pomocí. Je to jen stav, který vznikl kvůli naléhavosti a překotnosti situace.
Do krabiček v popelnici nevidím. Nemohu tedy říct, zda to jídlo bylo vhodně zvolené pro lidi z Ukrajiny, zda se ho náhodou neocitlo příliš mnoho na jednom místě, zda třeba nebylo vadné. Ale viděla jsem fotky z Instagramu jedné známé umělkyně Ukazovala jídlo, které připravila jistě v té nejlepší vůli, ale po pravdě řečeno, já bych taky nevěděla, co to je a jak to jíst. Ta umělkyně pak psala, že rodina raději než aby bydlela u ní, požádala si o ubytovnu. Zdálo se mi, že to rodině nezazlívá. Nejspíš pochopila, že pro mnohé lidi z určitého prostředí může být pobyt v rodině žijící v jiném životním stylu stísňující a svazující. To zase může být ten druhý extrém, kterého se ve snaze pomoci můžeme dopouštět.
Lidé z Ukrajiny, kteří utekli ze své rodné země před válkou, jsou stejní jako my. Mají každý svou představu světa, své zvyklosti, svou hrdost a lidskou důstojnost. Navíc za sebou mají hrozné zážitky, někteří přišli o své blízké nebo o nich nic nevědí. Většinou jsou to ženy s dětmi, jejichž muži bojují za to, aby se mohly vrátit domů, ke svým bývalým životům, jak jen to půjde.
Je umění darovat a je umění dar přijmout. Pokud chceme pomoci v této situaci, je nejlepší se přímo ptát organizátorů pomoci a nehromadit nepotřebné věci. A někdy i věci, přiznejme si to,  které bychom sami nikdy nebyli schopni přijmout. Kosti, hadry, kůže.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pohádkové vzorce

  Můj milý anděli, už dlouho mě něco trápí, nejde mi to z hlavy, nerozumím tomu. Prosím Tě, řekni mi jak je možné, že se najednou svět rozdvojil. Že má dvě podoby, že se rozdělil do dvou nohavic a že třeba s paní prodavačkou ze supermarketu žijeme každá v jiné nohavici, ačkoli právě teď stojí přede mnou a váží mi šunku. Když slyším, co říká, když slyším řidiče autobusu, souseda nebo čtu příspěvky a komentáře spousty lidí v diskuzích a na facebooku, tak se najednou před mnou rozprostírá úplně jiná realita. Pro mě neuvěřitelná, pro ně jediná existující. Jak jen je to možné? Vždyť jsme vyrůstali všichni na stejných pohádkách. Ať už to byly ty, které nám četla maminka a na které jsme se dívali v televizi, nebo ty nesmyslné, které nám vykládali ve škole. Chodili jsme přece všichni do kina na Vinnetoua a na Sedm statečných a opravdu se nepamatuju, že by někdo fandil banditům a zlodějům s úzkým knírkem a vázankou kolem krku, kteří vtrhli na území indiánů či...

Anděl číslo 14

Jednoho dne mi začalo u plotu naproti mému křesílku něco chybět a to něco byl anděl. Hledala jsem ho na internetu, andělé jsou přece všude, a taky jsem ho tam našla. Jmenuje se Anděl číslo 14 a pochází z Atelieru Petrlenka. Anděl, který se narodil zjevně pro toto místo a pro mě. Kdysi jsem občas psávala Sally nebo prezidentovi. Pohříchu tomu socialistickému, ale jiný tehdy nebyl k mání, Ostatně, bylo to jen v duchu a určitě je to už dávno promlčeno. Mé dopisy bývaly dlouhé, spletité, s mnohými odbočkami a podrobnostmi, a psávala jsem je i několik dnů, dokud jsem se ze svých hříchů, nejistot, křivd, trápení a ústrků nevypsala. Později jsem stejně dlouze mluvila s tátou nebo s mou první fenkou Píďou, kteří mě neviditelně doprovázeli, kdykoli jsem je potřebovala. Až o hodně později jsem si uvědomila, že vlastně hovořím sama se sebou. Dělám to čím dál častěji. Možná je to tím, že můj čas je už svobodný. Možná je to zahradou, ve které často sedávám a vedu dialog sama se sebou i s okolním sv...

...a lůza pod platanem...

  …V mém okolí tu písničku znali všichni, měli jsme ji naposlouchanou z šumících magnetofonových pásků. V těch zhruba patnácti letech jsme asi nechápali přesně, co to znamená. Písnička prostě byla namířená proti komunistům, tak jsme to brali. Někomu se při poslechu možná promítal dav z francouzské revoluce, jinému revolucionáři z Velké říjnové revoluce, kterou spáchali v listopadu, někdo možná viděl před očima Moskevské procesy či procesy u nás po roce 1948. Každý si mohl (a dodnes může) textu najít potvrzení svého názoru, svého pohledu na svět, svého pohledu na právo, na spravedlnost, moudrost a svobodu. Ale myslím, že my všichni, kdo jsme si Kryla zpívali, jsme měli jasno. Věděli jsme, že u nás je kvůli komunistům útlak a že ten svobodný svět je za železnou oponou. Možná proto, že byl tak vzdálený a nedosažitelný, získali mnozí časem představu, že je to svět ideální, kde se jaksi všechno děje samo a kde se všichni budou mít skvěle. Všichni! Což je myšlenka sice zajímavá a lákavá,...