Přeskočit na hlavní obsah

Láska plná stehů, aneb České ženy jsou skvělé

Je to už pár let zpátky, tak ani přesně nevím, jak a kde ke mně Eliška přišla. Každopádně jsem se jednoho dnes ocitla snad v Dejvicích v bytě, který vyklízela před stěhováním. A v něm bylo plno krabic s látkami, které mi nezištně nabídla pro šití dek z lásky i na mé art quilty. Od té doby se zájmem sledujeme přes fb své zahrady i další aktivity. I když jsme měly odlišné názory na covid a dění kolem něj, uchovaly jsme si vzájemný respekt a já jsem za to ráda. Eliška má cit pro zahrady a je to skvělá ženská. V současnosti bydlí se svou sestrou a se svou více než stoletou maminkou v jednom domě a postupně si zrekonstruovala vlastní byt. Už byl téměř hotový, když přišel Putinův útok na Ukrajinu.

Eliška ve svém novém bytě nabídla ubytování ženě z Ukrajiny, která je přes sňatek spřízněná s Eliščinou širší rodinou a která uprchla před válkou ze své vlasti se dvěma holčičkami. Pak se podařilo dostat za hranice i její sestru se dvěma syny, a také matku obou žen, babičku dětí. Dohromady sedm lidí, se kterými Eliška nepočítala, ale dělá všechno proto, aby mohli všichni zůstat spolu. Nakoupila skládací postele i lůžkoviny a přes facebook sháněla pro děti knížky. Slíbila jsem jí, že se po nich podívám. A pak mě napadlo, že pro "její" děti ušiju polštářky. 

Nebyl to tak úplně můj nápad, inspirovala jsem se akcí Bohemia Patchwork Klubu (BPK), o které jsem se bohužel dozvěděla na poslední chvíli, a už jsem do ní nemohla přispět svým polštářkem pro ukrajinské děti.

Šití polštářků je skvělý nápad. Všechny děti mají rády věci, které jsou jen jejich. Ale děti uprchlíků z Ukrajiny musely téměř všechny své věci nechat doma. V místech, do kterých se často nebudou moct už nikdy vrátit, protože ta místa přestala existovat. 

Ušiju polštářky-mazlíky do postele pro všechny čtyři děti, napsala jsem Elišce, a pak mě napadlo, že by bylo skvělé, kdyby děti měly i svou patchworkovou deku. Už mnoho let šiju deky pro spolek Deky z lásky a z ohlasů maminek vím, jak deky pomáhají nemocným a postiženým dětem, když třeba musí jet do nemocnice, jak všechny děti mají své deky rády. 

Napsala jsem výzvu na facebook a během pár hodin jsem měla nejen švadlenky na ušití dek pro všechny čtyři děti, ale i nabídku ušití dalších dek. Taky jsem dostala žádost o deku pro malou Sofii, která se narodila teprve 1. března tohoto roku. I pro to miminko se našla švadlenka a další ochotné švadlenky jsem upozornila na maminky s dětmi, které našly ubytování v Javoříčku.

Psala jsem předevčírem o tom, jak jsem hrdá na našeho premiéra i na české lidi. Dnes musím dodat, že jsem zvláště hrdá na české ženy, které soucítí s ženami, dětmi i ostatními uprchlíky z Ukrajiny sužované putinovými vojáky. Jsem hrdá na všechny šikovné ženy, které ušijí a darují ukrajinským dětem deky, jež je zahřejí nejen na těle, ale také na duši. Deky, ve kterých bude zašitá láska, soucit, podpora a úcta k životu i ke statečným lidem z Ukrajiny.

Občas potkávám ve virtuálním prostoru reakce některých žen, které závidí uprchlíkům vstup do ZOO za korunu i příspěvek na živobytí a kterým se nelíbí, že děti sem nepřicházejí zabalené v hadrech, stejně jako by měly být v hadrech oblečené jejich matky. Ale já věřím, že těchto žen je jen pár, že je to závistivá a zahořklá menšina, která nevěří v solidaritu. Věřím v to, že české ženy jsou většinou skvělé a mají velké srdce. Děkuju jim za to.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vidět z lícu

 S končícím létem obvykle trochu ožívám a tak snad právě tento fakt mě donutil, můj milý anděli, abych s Tebou nemluvila jen v duchu. Jako obvykle, jako už dlouho. Totiž, jde o jednu paní, o jednu starší paní, se kterou jsem včera na fb viděla rozhovor. Paní byla účastnicí demonstrace na Václaváku, kterou svolal populista (a nácek) Rajchl, a na tu demonstraci přijela, protože naše vláda se prý chová k lidem hrozně. Šidí je a nepomáhá jim. Například její syn, je to prostě chudák. Má tři děti, hypotéku na dům a nedostal přídavky na děti ani žádné příspěvky.  Paní byla upřímně rozhořčená - a já nakonec také. Její syn má tři děti, pravděpodobně zdravé, protože kdyby nebyly, paní by to jistě zmínila. Tři zdravé děti, to je přece dar a požehnání. Kolik lidí jen děti mít nemůže, nebo je má postižené či vážně nemocné.  Její syn platí hypotéku, to znamená, že má s těmi dětmi kde bydlet. Že měl na začátek té stavby pozemek i nějaké finanční prostředky, že měl dost energie, sil a chuti pustit se

Víc než farářka

 Před pár dny vyšel rozhovor s Viktorií, výjimečnou farářkou Církve československé husitské. Viktorie se v něm otevřeně přiznává k tomu, že po letech nejasností našla sama sebe ve vztahu se ženou. Toto přiznání vzbudilo poměrně velký rozruch i mezi lidmi, kteří nejsou věřící a kteří náhle mávají tvrzením, že Viktorie se provinila proti Bibli, protože tam je homosexuální styk označen za hřích. Jenže já to vidím jinak, můj milý anděli. Farářka Viktorie dala svou otevřeností církvi velkou šanci. Věřící i nevěřící se ve svém protestu a odporu odvolávají na Bibli, ale co je to Bible? Bible je soubor vybraných textů, které se kdysi komusi (rozuměj vznikající mocenské církvi) hodily tzv. do krámu. A ty, které se církvi nehodily, ty jaksi zmizely. Ostatně, všechny ty texty nepsal Bůh, ale psali je lidé. A můžeme se jen dohadovat, jak bedlivě Bohu naslouchali a zda mu skutečně dobře rozuměli. Můj milý anděli, já věřím tomu, že Bůh stvořil všechny lidi. Stvořil tedy i homosexuály. Jsou také jeho

Láska a nenávist

  Můj milý anděli, už několik dní cítím smutek. Na facebooku člověka, kterého vážím, jsem četla něco hrozného. A nejen to. Představ si, oni to lajkovali lidé, kterých si také vážím a mám je ráda. Na té zdi byly omezené komentáře, tak jsem svou připomínku napsala na jiné místo, ale ona úplně zapadla. Celou dobu přemýšlím, zda na to nemám radši zapomenout, ale ono to nejde. Tak se tu s tebou o to musím podělit, třeba se mi uleví. Tak tedy, na té zdi bylo napsáno velkými písmeny a v barvě Praha a láska musí zvítězit nad vsí a nenávistí! Chápeš to, milý anděli? Opravdu tam stála taková hrůza.  Napsala jsem k tomu někam, kde to bylo povoleno: Když to nejde tam, musím tady. Já si prosím nepřeju, aby Praha zvítězila nad naší vsí ve 2. kole. U nás zvítězil sice těsně Babiš, ale v součtu ho demokratičtí kandidáti zcela převálcovali. A protože ve 2. kole u nás vyhraje Pavel, pak by v Praze musel vyhrát Babiš, a to si nikdo z nás jistě nepřeje. Ten výkřik je sice vtipný, ale jen na první dobrou.