Přeskočit na hlavní obsah

Moderní dějiny? Jasně, učit, ale...

 Už pár dnů se na internetu probírá zjištění české školní inspekce, že (cituji, zdroj na konci článku): „Učitelé dějepisu dospějí v devátém ročníku nejčastěji do 90. let 20. století, případně do roku 1989. Jen pětina z nich dovede výuku dějepisu do prvního desetiletí 21. století, do současnosti dospěje s výukou dějepisu přibližně čtrnáct procent učitelů. Neuspokojivé je, že nejnovější dějiny a soudobé problémy žákům nepředávají dvě třetiny učitelů,“ uvedla ČŠI.

Co já pamatuju, bylo tomu tak vždy. Za nás se učitelé vyhýbali 60. létům, zejména pak roku 1968. Čím slušnější a poctivější kantor to byl, tím víc dané období zašumloval. Jen někteří měli dar nenápadně zmínit, že mohou být také jiné interpretace nedávné historie a že je možné se jich dopátrat. A i to byla velká odvaha.

V 90. letech si kantoři už vůbec nevěděli rady, jak nedávné dějiny vykládat. Mnozí z nich skutečně věřili tomu, co učili před rokem 1989. Mám za to, že to muselo být z pohodlnosti.

Dnes je to podobné. Učitelé nedávnou historii neučí, protože je stále živá, pohled na ni je živý, a protože sami někam tíhnou, mají v sobě z dětství a mládí vložené informace od okolí a mají svůj názor a pohled na věc. Může být - nechci použít slovo legitimní, tedy může být v souladu se státní politikou, může být ale zcela opačný. A také často je, ty nejkřiklavější případy byly dostatečně medializovány. Copak v matematice, tam je kantorům hej. Názor nenázor, vzorečky platí. Ale ve společenských vědách, v historii, literatuře, občanské nauce (jestli něco takového ještě existuje), tam se kantor snadno dostane do vnitřního rozporu. Pokud je přesvědčen o své vlastní pravdě, ale vykládá látku v souladu s osnovami a dejme tomu státním názorem, tak mu nebude nejlépe na duši a vnímavější žáci budou mít pocit, že jim lže, že jim něco zatajuje. To je k ničemu, a přitom je to ještě ten lepší případ. Kantor také může (a nezřídka se tak děje), více či méně skrytě vykládat dějiny podle svého vidění. Proruského, v důsledku protistátního, abych jmenovala alespoň jeden příklad.

Ale ať už kantor vykládá dějiny tak, či onak, vždycky se s ním část žáků ztotožní, protože to samé slyší doma, a část žáků bude mít už zmíněný pocit, že jsou obelháváni. Jedni i druzí tím pádem pouštějí informace z hlavy, protože nemají potřebu si je ukládat. Jen samotný výklad je prostě na nic.

Proto by kantoři měli dokázat rozvinout a moderovat diskuzi se žáky a přitom se snažit o co největší objektivitu. Aby děti dokázaly mluvit, aby dokázaly diskutovat o tom, co se v té které době dělo, jaké to mělo příčiny a jaké následky. Jenže diskuze na našich školách? V tom množství dětí? S tím, že ji kantoři většinou vést neumí a hlavně ani nechtějí, protože je samé to příliš obnažuje? Toho se asi jen tak nedočkáme.

Po pravdě, můj milý anděli, vlastně ani nevím, zda je horší to neučit vůbec, nebo to učit úplně blbě. Ono je totiž stále ve hře to, že se na blízké dějiny bude za pár let nahlížet alespoň trochu jinak, a co s tím?

Ne, milý anděli, nechci aby došlo k mýlce. Nemám žádné velké pochybnosti o tom, že bych snad nevěděla, která strana, která hodnota je ta správná, který názor a směrování je správný. Nebo alespoň lepší. Současně ale také většinou dokážu vidět, že je to vždy strana či směr bez poskvrnky, že je svatý či snad dokonce všemocný. I když to někdy nevidím třeba hned. Ale snad právě proto, že některé věci se vyjasňují pomaleji, tak rozhodně nezávidím kantorům jejich nelehkou úlohu a vlastně se ani nedivím, že ji někteří neplní. Je to hodně složité. Ty možná víš, milý anděli, co s tím, ale já tedy ne.

P. S. A ještě něco. Já to vím a ty to víš, milý anděli, tak jen pro pořádek dodávám, že je mnoho výjimek, hlavně na různých alternativních školách i všude tam, kde působí  osvícení a stateční kantoři, těm patří úcta a čest, ale zjištění školní inspekce bohužel mluví jasně. 

Slíbený odkaz na zdroj

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pohádkové vzorce

  Můj milý anděli, už dlouho mě něco trápí, nejde mi to z hlavy, nerozumím tomu. Prosím Tě, řekni mi jak je možné, že se najednou svět rozdvojil. Že má dvě podoby, že se rozdělil do dvou nohavic a že třeba s paní prodavačkou ze supermarketu žijeme každá v jiné nohavici, ačkoli právě teď stojí přede mnou a váží mi šunku. Když slyším, co říká, když slyším řidiče autobusu, souseda nebo čtu příspěvky a komentáře spousty lidí v diskuzích a na facebooku, tak se najednou před mnou rozprostírá úplně jiná realita. Pro mě neuvěřitelná, pro ně jediná existující. Jak jen je to možné? Vždyť jsme vyrůstali všichni na stejných pohádkách. Ať už to byly ty, které nám četla maminka a na které jsme se dívali v televizi, nebo ty nesmyslné, které nám vykládali ve škole. Chodili jsme přece všichni do kina na Vinnetoua a na Sedm statečných a opravdu se nepamatuju, že by někdo fandil banditům a zlodějům s úzkým knírkem a vázankou kolem krku, kteří vtrhli na území indiánů či...

Anděl číslo 14

Jednoho dne mi začalo u plotu naproti mému křesílku něco chybět a to něco byl anděl. Hledala jsem ho na internetu, andělé jsou přece všude, a taky jsem ho tam našla. Jmenuje se Anděl číslo 14 a pochází z Atelieru Petrlenka. Anděl, který se narodil zjevně pro toto místo a pro mě. Kdysi jsem občas psávala Sally nebo prezidentovi. Pohříchu tomu socialistickému, ale jiný tehdy nebyl k mání, Ostatně, bylo to jen v duchu a určitě je to už dávno promlčeno. Mé dopisy bývaly dlouhé, spletité, s mnohými odbočkami a podrobnostmi, a psávala jsem je i několik dnů, dokud jsem se ze svých hříchů, nejistot, křivd, trápení a ústrků nevypsala. Později jsem stejně dlouze mluvila s tátou nebo s mou první fenkou Píďou, kteří mě neviditelně doprovázeli, kdykoli jsem je potřebovala. Až o hodně později jsem si uvědomila, že vlastně hovořím sama se sebou. Dělám to čím dál častěji. Možná je to tím, že můj čas je už svobodný. Možná je to zahradou, ve které často sedávám a vedu dialog sama se sebou i s okolním sv...

...a lůza pod platanem...

  …V mém okolí tu písničku znali všichni, měli jsme ji naposlouchanou z šumících magnetofonových pásků. V těch zhruba patnácti letech jsme asi nechápali přesně, co to znamená. Písnička prostě byla namířená proti komunistům, tak jsme to brali. Někomu se při poslechu možná promítal dav z francouzské revoluce, jinému revolucionáři z Velké říjnové revoluce, kterou spáchali v listopadu, někdo možná viděl před očima Moskevské procesy či procesy u nás po roce 1948. Každý si mohl (a dodnes může) textu najít potvrzení svého názoru, svého pohledu na svět, svého pohledu na právo, na spravedlnost, moudrost a svobodu. Ale myslím, že my všichni, kdo jsme si Kryla zpívali, jsme měli jasno. Věděli jsme, že u nás je kvůli komunistům útlak a že ten svobodný svět je za železnou oponou. Možná proto, že byl tak vzdálený a nedosažitelný, získali mnozí časem představu, že je to svět ideální, kde se jaksi všechno děje samo a kde se všichni budou mít skvěle. Všichni! Což je myšlenka sice zajímavá a lákavá,...