Přeskočit na hlavní obsah

Moderní dějiny? Jasně, učit, ale...

 Už pár dnů se na internetu probírá zjištění české školní inspekce, že (cituji, zdroj na konci článku): „Učitelé dějepisu dospějí v devátém ročníku nejčastěji do 90. let 20. století, případně do roku 1989. Jen pětina z nich dovede výuku dějepisu do prvního desetiletí 21. století, do současnosti dospěje s výukou dějepisu přibližně čtrnáct procent učitelů. Neuspokojivé je, že nejnovější dějiny a soudobé problémy žákům nepředávají dvě třetiny učitelů,“ uvedla ČŠI.

Co já pamatuju, bylo tomu tak vždy. Za nás se učitelé vyhýbali 60. létům, zejména pak roku 1968. Čím slušnější a poctivější kantor to byl, tím víc dané období zašumloval. Jen někteří měli dar nenápadně zmínit, že mohou být také jiné interpretace nedávné historie a že je možné se jich dopátrat. A i to byla velká odvaha.

V 90. letech si kantoři už vůbec nevěděli rady, jak nedávné dějiny vykládat. Mnozí z nich skutečně věřili tomu, co učili před rokem 1989. Mám za to, že to muselo být z pohodlnosti.

Dnes je to podobné. Učitelé nedávnou historii neučí, protože je stále živá, pohled na ni je živý, a protože sami někam tíhnou, mají v sobě z dětství a mládí vložené informace od okolí a mají svůj názor a pohled na věc. Může být - nechci použít slovo legitimní, tedy může být v souladu se státní politikou, může být ale zcela opačný. A také často je, ty nejkřiklavější případy byly dostatečně medializovány. Copak v matematice, tam je kantorům hej. Názor nenázor, vzorečky platí. Ale ve společenských vědách, v historii, literatuře, občanské nauce (jestli něco takového ještě existuje), tam se kantor snadno dostane do vnitřního rozporu. Pokud je přesvědčen o své vlastní pravdě, ale vykládá látku v souladu s osnovami a dejme tomu státním názorem, tak mu nebude nejlépe na duši a vnímavější žáci budou mít pocit, že jim lže, že jim něco zatajuje. To je k ničemu, a přitom je to ještě ten lepší případ. Kantor také může (a nezřídka se tak děje), více či méně skrytě vykládat dějiny podle svého vidění. Proruského, v důsledku protistátního, abych jmenovala alespoň jeden příklad.

Ale ať už kantor vykládá dějiny tak, či onak, vždycky se s ním část žáků ztotožní, protože to samé slyší doma, a část žáků bude mít už zmíněný pocit, že jsou obelháváni. Jedni i druzí tím pádem pouštějí informace z hlavy, protože nemají potřebu si je ukládat. Jen samotný výklad je prostě na nic.

Proto by kantoři měli dokázat rozvinout a moderovat diskuzi se žáky a přitom se snažit o co největší objektivitu. Aby děti dokázaly mluvit, aby dokázaly diskutovat o tom, co se v té které době dělo, jaké to mělo příčiny a jaké následky. Jenže diskuze na našich školách? V tom množství dětí? S tím, že ji kantoři většinou vést neumí a hlavně ani nechtějí, protože je samé to příliš obnažuje? Toho se asi jen tak nedočkáme.

Po pravdě, můj milý anděli, vlastně ani nevím, zda je horší to neučit vůbec, nebo to učit úplně blbě. Ono je totiž stále ve hře to, že se na blízké dějiny bude za pár let nahlížet alespoň trochu jinak, a co s tím?

Ne, milý anděli, nechci aby došlo k mýlce. Nemám žádné velké pochybnosti o tom, že bych snad nevěděla, která strana, která hodnota je ta správná, který názor a směrování je správný. Nebo alespoň lepší. Současně ale také většinou dokážu vidět, že je to vždy strana či směr bez poskvrnky, že je svatý či snad dokonce všemocný. I když to někdy nevidím třeba hned. Ale snad právě proto, že některé věci se vyjasňují pomaleji, tak rozhodně nezávidím kantorům jejich nelehkou úlohu a vlastně se ani nedivím, že ji někteří neplní. Je to hodně složité. Ty možná víš, milý anděli, co s tím, ale já tedy ne.

P. S. A ještě něco. Já to vím a ty to víš, milý anděli, tak jen pro pořádek dodávám, že je mnoho výjimek, hlavně na různých alternativních školách i všude tam, kde působí  osvícení a stateční kantoři, těm patří úcta a čest, ale zjištění školní inspekce bohužel mluví jasně. 

Slíbený odkaz na zdroj

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pohádkové vzorce

  Můj milý anděli, už dlouho mě něco trápí, nejde mi to z hlavy, nerozumím tomu. Prosím Tě, řekni mi jak je možné, že se najednou svět rozdvojil. Že má dvě podoby, že se rozdělil do dvou nohavic a že třeba s paní prodavačkou ze supermarketu žijeme každá v jiné nohavici, ačkoli právě teď stojí přede mnou a váží mi šunku. Když slyším, co říká, když slyším řidiče autobusu, souseda nebo čtu příspěvky a komentáře spousty lidí v diskuzích a na facebooku, tak se najednou před mnou rozprostírá úplně jiná realita. Pro mě neuvěřitelná, pro ně jediná existující. Jak jen je to možné? Vždyť jsme vyrůstali všichni na stejných pohádkách. Ať už to byly ty, které nám četla maminka a na které jsme se dívali v televizi, nebo ty nesmyslné, které nám vykládali ve škole. Chodili jsme přece všichni do kina na Vinnetoua a na Sedm statečných a opravdu se nepamatuju, že by někdo fandil banditům a zlodějům s úzkým knírkem a vázankou kolem krku, kteří vtrhli na území indiánů či...

"Nečekaným vítězem povodní je ministr Válek"

  Ano, takto hloupě nazval svůj komentář na Seznamu Martin Caban. Jako by snad povodně byly politickým kolbištěm, jako by snad povodně byly zbraní, kterou lze bojovat a s její pomocí v politickém souboji zvítězit.  Když jsem si titulek přečetla, neudělalo se mi dobře, všechno se ve mně sevřelo. Zase jsem byla zpátky v časech, kdy jsem denně slýchala o třídním boji a vítězství pracujícího lidu, o vítězství dobra, rozuměj socialismu po celém svět. O vítězství dobra, v jehož jméně byli lidé trestání, zavíráni a zabíjeni. Ne, samozřejmě, tak daleko to dnes nejde. Ale musím myslet na to, že slova vždy připravovala půdu pro činy  a ta slova jsou na naší politické scéně čím dál častěji militantní a ještě militantnější. Bojujeme za vás, zaznívá prostorem, porazíme je, zvítězíme, zatrhneme jim to, nandáme jim to... Kdy a proč se začala taková slova zase objevovat? Od koho? V roce 1989 skončila totalita a prostor dostala demokracie. Demokracie, která podle mě neznamená, že všichni ...

Nejnudnější obchoďák

 Můj milý anděli, dnes mám pocit, že jsem taky skoro něco jako anděl. No posuď sám. Přes včerejší burčákový exces jsem se rozhodla nevzít slovo zpět a vyrazila jsem s Vaškem na dávno slibovaný „výlet“ do nového, údajně největšího autobazaru široko daleko. Není to daleko od nás, o to ale nejde. Hloubku mé lásky a oddanosti k manželovi může pochopit a docenit jen ten, kdo podobně jako já rozeznává auta výhradně podle barvy a dělí je maximálně na osobáky a náklaďáky. Když jsme pro mě před víc než třemi desítkami let kupovali první, samozřejmě ojeté auto, jediný můj požadavek byl, aby bylo červené a mělo rádio. Ten první požadavek byl myslím důsledkem příběhů o Krtečkovi, které jsem sledovala v dětství, ten druhý pak výrazem mé zastydlé pubertální touhy žít západním způsobem života. Když jsme kupovali naše poslední auto, chtěla jsem hlavně, aby jezdilo, a mým tajným snem byla automatická převodovka, protože v mém drahém Gécovi šla špatně zpátečka a já měla potíž...