Přeskočit na hlavní obsah

Chyby dělají člověka

 Můj milý anděli, naposledy jsem naše rozmlouvání zapsala ještě předtím, než jsem tě na zimu uklidila domů. A protože letos jaro letos začalo přicházet hodně brzy, tak už jsi od půlky února zpátky na svém místě. A jako každý rok máš nové vlasy z ovčích česanců.

Ale ono je jedno, kde vlastně zrovna jsi, protože já s tebou rozmlouvám denně. A občas si i říkám, že tohle určitě musím zapsat. Pro sebe, abych to nezapomněla, a možná i pro někoho jiného. Jenže s tím je potíž, protože čím jsem starší, tím silnější mám pocit, že lidské zkušenosti jsou nepřenositelné a že je troufalost s těmi vlastními lidi zatěžovat. Ale tohle téma mi leží v hlavě několik měsíců a zrovna před pár dny jsem ho potkala na facebooku, tak si říkám, že bych to naše rozmlouvání tentokrát zapsat mohla. To o chybách.

Chyby jsou něco, co nám dokáže hodně komplikovat život. Tím, že je děláme, samozřejmě, ale ještě mnohem víc tím, jak se k nim stavíme, jak je nepřijímáme, jak se jich bojíme.

Přitom chyby jsou něco, co bychom měli důvěrně znát, s čím bychom měli být sžití. Děláme je totiž od narození, už od chvíle, kdy jsme marně hledali máminu bradavku a místo ní cumlali rukáv košilky nebo svůj palec. Neuměli jsme napoprvé spolehlivě a pevně uchopit hračku, sedět, strčit si lžíci s kaší do pusy, přejít celý pokoj ani zavázat si tkaničku, Neuměli jsme jezdit na kole ani plavat. Neuměli jsme vůbec nic a všechno jsme se museli naučit, často cestou pokus / omyl.

A přesto jsme to zkoušeli znovu a tou největší odměnou nám bylo to, že jsme se to naučili. Také jsme často bývali podporování a povzbuzováni. Tu rodiči, tu kamarády, když se jednalo o dovednost, kterou obvykle ti první své děti neučí. jako je třeba lezení přes plot či na strom.

Chyba je totiž sbírání zkušeností. Chyba je součást procesu učení, Chyba je něco, co můžeme překonávat, chyba nás učí pokoře, trpělivosti, vytrvalosti a vede nás k přemýšlení. Chyba je příležitost. A je dobré, když to ti starší říkají těm mladším.

Někdy to ale takhle pěkně nefungovalo. To když někteří rodiče chtěli mít své děti dokonalé, když se jimi chtěli chlubit, když si do nich projektovali své ambice, když jejich prostřednictvím chtěli s někým soupeřit. To pak rodiče dítěti každý jeho neúspěch, každou jeho chybu dokázali vyčítat, nebo ho za chybu i trestat. Někdy trestat i tím nejhorším způsobem, kterým je odmítnutí. Odmítnutí bezvýhradné lásky, podpory, pocitu jistoty.

Dokonce i přijímající rodiče občas sklouznou k hodnocení a ke srovnávání dítěte s někým jiným, kdo už to či ono umí lépe, dříve a rychleji. Někdy zazní i slova "kdyby ses víc snažil/a..."

Když se bezchybný výkon stane něčím, za co dítě může dostat přijetí, je zle, protože tento vzorec se do dítěte zapíše tak pevně a hluboce, že zdánlivě zmizí. Dítě si ho rozhodně nedokáže uvědomit a dospělý člověk jen těžko. Je to pracný a bolavý proces a trvá velice dlouho. A přepsat ho není jednoduché. Bezchybnost totiž dodává takovému člověku sebejistou, je to něco, čeho se drží zuby nehty. Dokonce i když ví, že udělal chybu, má tendenci to popírat, těžko přiznává, že neměl pravdu, že něco "zvoral". Protože takové přiznání znamená ztrátu půdy pod nohama.

Nevím přesně, jak to vypadá ve škole dnes. Zdá se, že mladší vnoučata mají na prvním stupni povzbuzující učitele. Ale u těch starších si tím rozhodně nejsem jistá. Spokojená jsem před lety nebyla ani s přístupem učitelů u svých děti, a mé vzpomínky na školu taky nejsou ideální. Řekla bych, že víc než v učitelích je to v celém principu školy, zaměřené na výkon, na biflování faktů jen proto, aby se jejich znalost dala hodnotit, a na srovnávání znalostí v čase bez ohledu na to, že většina dětí má v různých předmětech své vlastní tempo.

Chyby se ve škole trestají, což vede k prohlubování úzkostí u těch dětí, které je získaly už dříve, a ke vzniku úzkostí u těch dětí, pro které chyby zatím nebyly strašákem.

To jsou chyby, velké chyby, kterých se dospělí dopouštějí na dětech, ale i na dalších dospělých. Chyby, ze kterých se ale nedokážou poučit, chyby zraňující.

Chybou je. když se dítě bojí přiznat, že udělalo chybu, že něco neúmyslně pokazilo, že něco nedomyslelo, že se mu něco nepodařilo. Chybou je, když si nese domů punc v podobě pětky nebo poznámky jen proto, že mu něco nejde, že ho něco nebavilo, že něco nepochopilo.

Ty víš, milý anděli, že k takovému pohledu na chyby jsem došla až časem, není to zas tak dávno. Že pořád ještě občas narazím na kousky vzorců, zarytých hluboko ve mně, se kterými se musím vypořádat. Vždycky si myslím, že to už by mohl být poslední zbytek, ale chyba lávky! 

Na postoji k chybám vlastním i k chybám těch druhých se dá poznat, jak to kdo má v sobě srovnané. Možná by se tomu dalo říkat moudrost.

A víš, co mě teď napadlo, milý anděli? Zajímalo by mě, jaké je to u vás. Jestli andělé také dělají chyby.



Komentáře

  1. Vděčnost za hloubku myšlenek a výzkumu, která je z vašeho příspěvku patrná.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji vám za návštěvu i za vaše komentáře. Vave

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pohádkové vzorce

  Můj milý anděli, už dlouho mě něco trápí, nejde mi to z hlavy, nerozumím tomu. Prosím Tě, řekni mi jak je možné, že se najednou svět rozdvojil. Že má dvě podoby, že se rozdělil do dvou nohavic a že třeba s paní prodavačkou ze supermarketu žijeme každá v jiné nohavici, ačkoli právě teď stojí přede mnou a váží mi šunku. Když slyším, co říká, když slyším řidiče autobusu, souseda nebo čtu příspěvky a komentáře spousty lidí v diskuzích a na facebooku, tak se najednou před mnou rozprostírá úplně jiná realita. Pro mě neuvěřitelná, pro ně jediná existující. Jak jen je to možné? Vždyť jsme vyrůstali všichni na stejných pohádkách. Ať už to byly ty, které nám četla maminka a na které jsme se dívali v televizi, nebo ty nesmyslné, které nám vykládali ve škole. Chodili jsme přece všichni do kina na Vinnetoua a na Sedm statečných a opravdu se nepamatuju, že by někdo fandil banditům a zlodějům s úzkým knírkem a vázankou kolem krku, kteří vtrhli na území indiánů či...

Anděl číslo 14

Jednoho dne mi začalo u plotu naproti mému křesílku něco chybět a to něco byl anděl. Hledala jsem ho na internetu, andělé jsou přece všude, a taky jsem ho tam našla. Jmenuje se Anděl číslo 14 a pochází z Atelieru Petrlenka. Anděl, který se narodil zjevně pro toto místo a pro mě. Kdysi jsem občas psávala Sally nebo prezidentovi. Pohříchu tomu socialistickému, ale jiný tehdy nebyl k mání, Ostatně, bylo to jen v duchu a určitě je to už dávno promlčeno. Mé dopisy bývaly dlouhé, spletité, s mnohými odbočkami a podrobnostmi, a psávala jsem je i několik dnů, dokud jsem se ze svých hříchů, nejistot, křivd, trápení a ústrků nevypsala. Později jsem stejně dlouze mluvila s tátou nebo s mou první fenkou Píďou, kteří mě neviditelně doprovázeli, kdykoli jsem je potřebovala. Až o hodně později jsem si uvědomila, že vlastně hovořím sama se sebou. Dělám to čím dál častěji. Možná je to tím, že můj čas je už svobodný. Možná je to zahradou, ve které často sedávám a vedu dialog sama se sebou i s okolním sv...

...a lůza pod platanem...

  …V mém okolí tu písničku znali všichni, měli jsme ji naposlouchanou z šumících magnetofonových pásků. V těch zhruba patnácti letech jsme asi nechápali přesně, co to znamená. Písnička prostě byla namířená proti komunistům, tak jsme to brali. Někomu se při poslechu možná promítal dav z francouzské revoluce, jinému revolucionáři z Velké říjnové revoluce, kterou spáchali v listopadu, někdo možná viděl před očima Moskevské procesy či procesy u nás po roce 1948. Každý si mohl (a dodnes může) textu najít potvrzení svého názoru, svého pohledu na svět, svého pohledu na právo, na spravedlnost, moudrost a svobodu. Ale myslím, že my všichni, kdo jsme si Kryla zpívali, jsme měli jasno. Věděli jsme, že u nás je kvůli komunistům útlak a že ten svobodný svět je za železnou oponou. Možná proto, že byl tak vzdálený a nedosažitelný, získali mnozí časem představu, že je to svět ideální, kde se jaksi všechno děje samo a kde se všichni budou mít skvěle. Všichni! Což je myšlenka sice zajímavá a lákavá,...