Přeskočit na hlavní obsah

Oslava života

 Každý rok v zimě listuju katalogy či zahradnickými časopisy a vybírám si, jaké letničky k sobě sesadím do vítacích květináčů před vchodem, do závěsných nádob v pergole a do velkého květináče u křesílka. Měním kombinace a sním o tom, že to budu mít ještě mnohem krásnější, než je to na fotoshopových fotkách prodejců rostlin. Každý rok pak jezdím už od začátku dubna na čumendu do některého ze svých oblíbených zahradnictví a poptávám se, kdy už budou mít v prodeji balkónovky. A každý rok nečekám nejen na vybrané úžasné odrůdy, ani na celou nabídku, ale už z prvních dodávek vybírám a sestavuju kombinace podle momentální nálady a nabídky. Většinou jsou to barvy decentní a sladěné s prostředím, u jezírka pak mívám dlouho kvetoucí rostliny v barvách do oranžova, které mě mají hřát na podzim.

Letos jsem si ale jak před dům, tak do pergoly vybrala barvy ohnivé. Červené, ty vážně nemívám, oranžové a žluté, dokonce melírované, aby ten dojem ohně byl ještě silnější, aby to bylo dynamičtější. Nevybírala jsem rostliny vědomě,  naskládala jsem je do vozíku intuitivně. Tu ohnivost, kterou budou vzbuzovat, až se rozrostou, jsem si uvědomila až po pár dnech. A došlo mi, že je to moje reakce na smrt Aničky Slováčkové. Na její život, který žila tak naplno v době, kdy už věděla, že jeho konec není v nedohlednu tak, jak si to určitě myslela před pár lety. Jako si to myslíme všichni, když jsme mladí a téměř nesmrtelní.

A myslíme si to dlouho, celá desetiletí si to myslíme, pokud tedy nezažijeme na vlastní kůži nebo v blízkém okolí situaci, která nás donutí přestat odkládat život na dobu Až.

Ať tak či tak, ať je to skokově či prostým plynutím času, jednoho dne dojdeme k uvědomění si, že život je krásný, nebo alespoň že krásný být může, a není ho nekonečně mnoho. A že možná má život jednotlivce nějaký hluboký smysl a svůj skrytý třetí či čtvrtý plán, ale jeho největší podstatou je to, že my ho vnímáme. Že dýcháme, pohybujeme se, myslíme, konáme, vdechujeme a vydechujeme, hladíme, objímáme, křičíme, zpíváme i šeptáme. Že tančíme, běžíme, hladíme kočku, stoupáme do kopce, nastavujeme tvář slunci. Dotýkáme se půdy, štětce, hoblíku, stavíme, tvoříme a vytváříme, noříme se do vody. Že žijeme a uvědomujeme si, jaká je to vzácnost, jak úžasné je moci tohle všechno dělat, dělat toho ještě mnohem víc.

Mé letošní květináče jsou oslavou života. Každodenní připomínkou toho, že je jen na mně, jak naložím se svými dny bez ohledu na to, jak na tom vlastně budu. Že můžou přijít věci, se kterými nehnu (a že jich pro nás všechny za poslední roky bylo!), ale vždycky je jen na mně, jak se k tomu postavím, jak se na to budu dívat a jak s tím naložím.

Použít k té připomínce červenou je dávný trik, který možná občas všichni podvědomě používáme. Červená květina na stůl, polštářek na sedačce, tričko či ponožky, to vždycky spolehlivě zafunguje.

Tak schválně: Jak se dnes cítíš?

A červenou kolem sebe máš?

Ani jeden knoflík na košili?

Ani hrneček na kafe?

A co s tím uděláš?


#105A

 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pohádkové vzorce

  Můj milý anděli, už dlouho mě něco trápí, nejde mi to z hlavy, nerozumím tomu. Prosím Tě, řekni mi jak je možné, že se najednou svět rozdvojil. Že má dvě podoby, že se rozdělil do dvou nohavic a že třeba s paní prodavačkou ze supermarketu žijeme každá v jiné nohavici, ačkoli právě teď stojí přede mnou a váží mi šunku. Když slyším, co říká, když slyším řidiče autobusu, souseda nebo čtu příspěvky a komentáře spousty lidí v diskuzích a na facebooku, tak se najednou před mnou rozprostírá úplně jiná realita. Pro mě neuvěřitelná, pro ně jediná existující. Jak jen je to možné? Vždyť jsme vyrůstali všichni na stejných pohádkách. Ať už to byly ty, které nám četla maminka a na které jsme se dívali v televizi, nebo ty nesmyslné, které nám vykládali ve škole. Chodili jsme přece všichni do kina na Vinnetoua a na Sedm statečných a opravdu se nepamatuju, že by někdo fandil banditům a zlodějům s úzkým knírkem a vázankou kolem krku, kteří vtrhli na území indiánů či...

Anděl číslo 14

Jednoho dne mi začalo u plotu naproti mému křesílku něco chybět a to něco byl anděl. Hledala jsem ho na internetu, andělé jsou přece všude, a taky jsem ho tam našla. Jmenuje se Anděl číslo 14 a pochází z Atelieru Petrlenka. Anděl, který se narodil zjevně pro toto místo a pro mě. Kdysi jsem občas psávala Sally nebo prezidentovi. Pohříchu tomu socialistickému, ale jiný tehdy nebyl k mání, Ostatně, bylo to jen v duchu a určitě je to už dávno promlčeno. Mé dopisy bývaly dlouhé, spletité, s mnohými odbočkami a podrobnostmi, a psávala jsem je i několik dnů, dokud jsem se ze svých hříchů, nejistot, křivd, trápení a ústrků nevypsala. Později jsem stejně dlouze mluvila s tátou nebo s mou první fenkou Píďou, kteří mě neviditelně doprovázeli, kdykoli jsem je potřebovala. Až o hodně později jsem si uvědomila, že vlastně hovořím sama se sebou. Dělám to čím dál častěji. Možná je to tím, že můj čas je už svobodný. Možná je to zahradou, ve které často sedávám a vedu dialog sama se sebou i s okolním sv...

...a lůza pod platanem...

  …V mém okolí tu písničku znali všichni, měli jsme ji naposlouchanou z šumících magnetofonových pásků. V těch zhruba patnácti letech jsme asi nechápali přesně, co to znamená. Písnička prostě byla namířená proti komunistům, tak jsme to brali. Někomu se při poslechu možná promítal dav z francouzské revoluce, jinému revolucionáři z Velké říjnové revoluce, kterou spáchali v listopadu, někdo možná viděl před očima Moskevské procesy či procesy u nás po roce 1948. Každý si mohl (a dodnes může) textu najít potvrzení svého názoru, svého pohledu na svět, svého pohledu na právo, na spravedlnost, moudrost a svobodu. Ale myslím, že my všichni, kdo jsme si Kryla zpívali, jsme měli jasno. Věděli jsme, že u nás je kvůli komunistům útlak a že ten svobodný svět je za železnou oponou. Možná proto, že byl tak vzdálený a nedosažitelný, získali mnozí časem představu, že je to svět ideální, kde se jaksi všechno děje samo a kde se všichni budou mít skvěle. Všichni! Což je myšlenka sice zajímavá a lákavá,...